Urheilutoimittajain Liitto palkitsi Urheilujournalismin illassa perjantaina 16. joulukuuta 2022 urheilujournalismin parissa ansioituneita tekijöitä ja ansiokkaita sisältöjä. Vuoden digitaalisena hittinä palkittiin Yle Urheilun Jyväskylän MM-ralli.

Vuoden digitaalinen hitti -palkintokategorian raati nosti Yle Urheilun Jyväskylän MM-rallinansioiksi ennen kaikkea monikanavaisuuden, jossa mentiin digitaalisuus edellä. Yleisö pystyi ottamaan rallin seuraamisesta kaiken irti kellon ympäri. Jyväskylän MM-ralli siivitti Yle Areenan kaikkien aikojen ennätykseen niin päivä- kuin viikkokohtaisissa lukemissa. Rento tunnelma ja mielenkiintoiset sisällöt koukuttivat laajasti uutta yleisöä rallin pariin.

Vuoden digitaalinen hitti -palkintokategorian kunniamaininnat jaettiin Jaksomedian Pudotuspeli-podcastille sekä Antti Mäkisen ja Kimmo Timosen Kimanttia-podcastille.

Urheilutoimittajain Liiton nimeämään Vuoden digitaalinen hitti -raatiin kuuluvat Haaga-Helian urheilujournalismin erikoistumiskoulutuksen opettaja Esko Hatunen (pj.), Viaplay Groupin jalkapallotuottaja Antti Salo ja Yle Urheilun tuottaja Laura Lehtonen. (Mahdollisissa jääviystilanteissa raadin puheenjohtajan ääni ratkaisee.)

Urheilutoimittajain Liitto on vuodesta 2009 lähtien palkinnut vuosittain Vuoden urheilutoimittajan ja Vuoden tiedottajan. Vuonna 2013 mukaan tuli Elämäntyö urheilutoimittajana -tunnustus ja vuonna 2020 Vuoden urheilujuttu ja Vuoden digitaalinen hitti. Viime vuonna mukaan otettiin myös Vuoden sykähdyttävin urheiluvalokuva. Vuoden urheilujournalistin, Vuoden tiedottajan sekä Elämäntyö urheilutoimittajana -tunnustuksen valitsee Urheilutoimittajain Liiton hallitus. Muissa palkintokategorioissa, Vuoden urheilujuttu, Vuoden digitaalinen hitti ja Vuoden sykähdyttävin urheiluvalokuva, on muodostettu erilliset palkintoraadit.

VUODEN DIGITAALINEN HITTI -VOITTAJA

Yle Urheilu – Jyväskylän MM-ralli

4.-7.8.2022 Yle Areena (https://yle.fi/a/3-12560542)
Jyväskylän MM-ralli tehtiin monikanavaisesti ja digi edellä. Yleisö pystyi ottamaan rallin seuraamisesta kaiken irti kellon ympäri: Yle Areenassa välitettiin koko ralli alusta loppuun jokaista erikoiskoetta myöten. Kokonaisuuteen kuuluivat myös TV-lähetykset, ralliradio, digipalvelujen uutiset ja klipit sekä vuorovaikutuksen mahdollistanut chat. Jyväskylän MM-ralli siivitti Yle Areenan kaikkien aikojen ennätykseen niin päivä- kuin viikkokohtaisissa lukemissa. Rento tunnelma ja mielenkiintoiset sisällöt koukuttivat laajasti uutta yleisöä rallin pariin.
Tuotanto: Yle Urheilu

VUODEN DIGITAALINEN HITTI -KUNNIAMAININNAT

Jaksomedia – Pudotuspeli

8.11.2022 Yle Areena (https://areena.yle.fi/podcastit/1-63622283)
Jalkapalloseura Salon Palloilijoiden kausi Ykkösessä 2022 päättyi nousujuhliin. Tämän tarinan dokumentoi Pudotuspeli-podcast. Sarjakauden lisäksi podcastissa avataan seuran historiaa ja taustoja. Sisältö on huolellisesti taustoitettu, käsikirjoitettu, tuotettu, ja kerronnassa on hyödynnetty ansiokkaasti audioilmaisun mahdollisuuksia. Vaikka Pudotuspeli-podcast keskittyy varsinaissuomalaisen kaupungin jalkapalloseuraan, voi urheilua seuraava kuuntelija löytää samaistumispintaa myös oman paikkakuntansa urheiluelämään.
Tuotanto: Jaksomedia

Antti Mäkinen ja Kimmo Timonen – Kimanttia

Julkaistaan torstaisin Podplayssa (https://radioplay.fi/podcast/kimanttia/)
Kimanttia on Viaplayn NHL-selostaja Antti Mäkisen ja Stanley Cup -voittaja Kimmo Timosen podcast maailman parhaasta jääkiekkosarjasta NHL:stä. Kimanttia-podcast on nopeasti noussut yhdeksi Suomen rakastetuimmista podcasteista, joka yhdistää taidokkaasti rautaisen jääkiekkopuheen sekä hyväntuulisen jutustelun ajankohtaisista aiheista ruuasta politiikkaan ja musiikista matkailuvinkkeihin. Vaihtuvat vieraat edustavat sekä urheilu- että viihdemaailman kirkkainta kärkeä Patrik Laineesta Iivo Niskaseen ja VilleGallesta Teemu Selänteeseen pureutuen tarunhohtoisen NHL:n mielenkiintoisimpiin tarinoihin sekä pelaajan, organisaation edustajan ja fanien näkökulmasta. Tekijöiden välitön ote tarttuu myös haastateltaviin, saaden esiin aiheita, joista on harvemmin puhuttu muissa medioissa. Kimanttia on vakiinnuttanut paikkansa podcast-listojen kärjessä viikosta toiseen. Vuonna 2022 sillä on ollut 2 miljoonaa kuuntelijaa. Näkyvyys on valjastettu myös hyväntekeväisyyteen, sillä Kimanttia keräsi alkuvuodesta fanitarvikemyynnillään Taysin lasten- ja nuorten sairaalalle 21 983 euroa.
Toimittajat: Antti Mäkinen ja Kimmo Timonen