Urheilutoimittajain Liiton hallitus valitsi Vuoden tiedottajaksi Henna Rajamäen johtaman Ilveksen viestintätiimin.
Teksti: Jussi Heimo
Kuva: Jimi Soinila
Tamperelaisen Ilveksen jääkiekkojoukkueen tiedottaminen on ollut pitkään laadukasta. Kun seura on hankkinut pelaajia tai seurassa on tapahtunut muita urheiluun liittyviä uutisia, Mikko Alahäivälä on laatinut niistä tiedotteet, joista media ja kannattajat ovat saaneet tietoonsa kaikki olennaisimmat faktat ja tuoreet kommentit.
Ilves on ollut suunnannäyttäjä myös sosiaalisessa mediassa. Jääkiekkojournalistit palkitsivat Ilveksen kekseliään sometiimin kauden 2021–22 jälkeen Vuoden kiekkoteko -palkinnolla.
Ilveksen esimerkin siivittämänä monen muunkin jääkiekon SM-liigan seuran tiedottaminen on viime vuosina kehittynyt huomattavasti.
Ilveksen viestintä on Nokia-areenaan joulukuussa 2021 siirtymisen jälkeen saanut jatkuvasti lisää kierroksia ja siihen on tullut mukaan uusia elementtejä.
Kiekkokonserniin toiseksi lajiksi tuli jalkapallo, kun Ilves Hockey Oy osti Veikkausliigan joukkuetta pyörittävän Ilves Edustus Oy:n osake-enemmistön elokuussa 2023.
– Ympärivuotinen tiedotustoiminta näkyy myös tekijöiden määrässä. Kun mukaan lasketaan molemmat lajit, viestintätiimimme on Suomen urheiluseuroista suurin tällä hetkellä, Ilveksen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Henna Rajamäki arvioi.
Rajamäen tehtävänä on johtaa toimintaa ja miettiä, miten tiedottamista eri kanavissa hoidetaan suunnitelmallisesti ja järkevästi eri sidosryhmien kannalta.
– Tämä ei missään nimessä ole mikään yhden naisen show, vaan monien osaavien ammattilaisten työn tulos. Jokaisella on oma tärkeä roolinsa kokonaisuudessa, Rajamäki kehuu tekijätiimiä.
Ilveksen molempien lajien brändi-ilme on graafikko Antti Tuomiston käsialaa. Hän hoitaa myös jääkiekon somepäivitykset, jalkapallossa niistä vastaa graafikko Henri Honkala. Digitaalisesta mainonnasta eri kanavissa ja uutiskirjeiden sisällöstä vastaa Anna Rantanen.
Ilves erottuu monista muista seuroista myös omalla laajalla mediatuotannollaan, jonka vastaava tuottaja on Valtteri Makkonen.
– Iso pyörä lähti pyörimään kaudella 2023–24, kun perustimme Ilves+ -kokonaisuuden. Silloin alkoi oma radiotoimintamme, selostukset kaikista otteluista sekä niiden ennakko- ja jälkihaastattelut, Rajamäki kertaa.
Mikko Aaltonen toimii selostajana, Miia Kahila ja Juuso Petäjäsuo tekevät haastatteluita pelien yhteydessä.
– Kuuntelemme herkällä korvalla myös kannattajiemme toiveita. Palautteiden perusteella olemme lisänneet tällä kaudella paljon Behind the scenes -videomateriaalia eri kanavillemme, Rajamäki kertoo.
Tuloksena tästä on pelaajahenkilökuvien ohella jo nähty muun muassa kolme mainiota Ilves Inside -episodia tällä kaudella.
Sami Raiskio, Jimi Soinila ja Aarno Vuorinen kuvaavat päätoimisesti videoita ja ottavat kuvia.
– Elävän kuvan merkitys on koko ajan kasvanut. Niiden avulla katsoja pääsee näkemään pelaajien aidot ilmeet ja tunteet erilaisissa tilanteissa.
Ilves Hockeylla on eri somekanavissa yhteensä yli 165 000 seuraajaa tai tilaajaa: Instagram 51 000, Facebook 47 000, TikTok 33 000, X 25 000, Youtube 10 000.
– Yleisötutkimusten mukaan somekanavat ovat tehokkain tapa tavoittaa erilaiset kohderyhmät, mutta silti olennaisin sisältö löytyy aina myös verkkosivuiltamme. Se varmistaa, että kaikki uutiset ja kiinnostavimmat asiat ovat varmasti kaikkien saatavilla.
Monipuolisesta tiedottamisesta huolimatta Ilves haluaa kehittyä edelleen kaikessa tekemisessään.
– Erityisesti jalkapallossa näen tällä hetkellä suuren kehityspotentiaalin. Tahtotila on saada koko Tampere mukaan seuraamaan kaupungin ainoaa pääsarjajoukkuetta, Rajamäki sanoo.
Osa Ilveksen osaavista viestintäammattilaisista: vasemmalta toimittaja Miia Kahila, selostaja Mikko Aaltonen, vastaava tuottaja Valtteri Makkonen, markkinointi- ja viestintäpäällikkö Henna Rajamäki, AD graafikko Antti Tuomisto, toimittaja Juuso Petäjäsuo ja kuvaaja Aarno Vuorinen.