Fair Play -lehti: ”Hyvää kuvaa ei arvosteta”
6.10.2020 14:20 Uutiset / Urheilutoimittajain Liitto ry

Fair Play -lehti: ”Hyvää kuvaa ei arvosteta”

Valokuvaajien asema oli heikentynyt jo ennen koronapandemiaa. Nyt tilanne on monella tavalla liki kestämätön. Valokuvaaja Kalle Parkkisen viesti ei jää epäselväksi.

– Asennemuutos pitää tulla kuvaa kohtaan. Usein jutussa oleva kuva on vain ikään kuin todiste siitä, että ollaan oltu paikalla jossain tapahtumassa. Hyvää kuvaa ei arvosteta, Parkkinen näkee.

Pitkän linjan ammattikuvaaja Parkkinen ymmärtää hyvin mediatalojen pienenevät resurssit. Lehdissä vyötä kiristetään jatkuvasti pakon sanelemana, mutta tamperelaisen Parkkisen mukaan ei lähellekään aina oikeasta kohdasta.

– On varmasti juttukeikkoja, joissa toimittaja voi kuvata esimerkiksi kännykällä aivan riittävän hyvän kuvan. Mutta sitten pitäisi nähdä, milloin kuvaan pitää satsata. Resurssit pitäisi kohdistaa ”isoihin juttuihin”, sellaisiin, joissa halutaan, että kuva kertoo tarinaa, Parkkinen miettii.

Parkkinen tietää, mistä puhuu. Hän on kuvannut vuosia täysammattilaisena. Isoimmat työnantajat ovat Ilta-Sanomat, STT-Lehtikuva ja ulkomaiset kuvatoimistot. Ilta-Sanomille hän kuvaa vähän kaikkea, mutta pääsääntöisesti hän elää urheilukuvaamisella. Parkkinen on erittäin huolissaan alansa tilanteesta.

– Nätisti sanottuna tilanne on ihan perseestä. Kaikki haluavat kuvata urheilua, mutta meitä ammattilaisia alkaa olla aika vähän. Toivottavasti tilaajat ymmärtävät tilanteen. Työ pitäisi tilata ammattilaisilta, Parkkinen paaluttaa.

Parkkisen viesti on siis se, että kuvaa pitää arvostaa. Etenkään Suomessa tilanne ei koko ajan näin ole.

– Kun kuvaan ulkomaisille urheilutoimistoille, vaatimustaso on aivan eri planeetalta. Siellä on se tilanne, että se kuva on ainoa asia, jota he ovat myymässä. Siksi sitä arvostetaan.


Kalle Parkkinen. Kuva: Tomi Hänninen.

Kuvaamista ja opettamista

Samaan aikaan toisaalla. Toisen kuvaajan, Tomi Natrin, kanssa haastatteluajan sopiminen saa mielenkiintoisen lisäkäänteen. Natrille aamupäiväaika ei sovi, sillä hän on tekemässä sijaisena liikunnanopettajan töitä Lapualla. Puhelimeen vastaa lopulta hieman väsyneen kuuluinen kuvaaja, jolla on takana neljä tuntia jalkapalloa ja sen opettamista. Tähänkö ammattivalokuvaajan elämä on mennyt, että hänen pitää tehdä muita töitä?

– Ei nyt ihan niinkään. Kuvaaminen on päähommani, mutta olen jo vuosikausia tehnyt sijaisuuksia liikunnan- ja englanninopettajana, Natri kiistää epäilyt siitä, että kuvaajan on mahdotonta elättää itsensä pelkästään kuvaamalla.

– Mutta kieltämättä nyt, kun puhelin soi heti ensimmäisellä kouluviikolla, lähdin ilolla töihin, hän lisää.

Iloisuutta lisäsi siis koronapandemian tuoma tilanne. Natri työskentelee jääkiekkoseura Pelicansin kuvaajana, ja sitä ennen hän ollut SM-liigalla töissä. On helppo ymmärtää, että hänen tilanteessaan on keväästä asti ollut melko hiljaista kuvaustöiden osalta. Mutta Natri on havainnut alan kiristyvän tilanteen jo aiemmin.

– Ennen soitettiin paikalle, jos oli jonkinlainen kamera ja muut vehkeet. Nyt kilpailutilanne on muuttunut. Yleensä keikan saa, jos pystyy kuvaamaan myös videota, ja drone alkaa olla melkein vaatimus, Natri korostaa.


Tomi Natri.

Lue lisää Kalle Parkkisen ja Tomi Natrin ajatuksista uusimmasta Fair Play -lehdestä: Fair Play -lehti 3/2020.


   
Urheilutoimittajain Liitto
«  Lokakuu   »
Ma Ti Ke To Pe La Su
 
 
 Tapahtuma
 
 Koulutus
 
 Kokous
 
 Ilmoittautuminen
 
 Hakuaika
 
 Fair Play -lehti
Kategoriat