Fair Play -lehti: Onnistunut otsikko myy jutun yleisölle
5.10.2020 11:48 Uutiset / Urheilutoimittajain Liitto ry

Onnistunut otsikko myy jutun yleisölle

Hyvä otsikko on verkossa julkaistavan jutun olennaisin elementti. Jos otsikko ei houkuttele lukemaan, menee hyväkin journalistinen sisältö hukkaan. Silti otsikko ei saa pettää lukijansa luottamusta tai johtaa harhaan.

Iltalehden urheilun uutispäällikkö Markku Saarinen kertoo otsikoinnin olevan jutunteossa aivan keskeinen työvaihe.

– Otsikointiin uhrataan paljon aikaa ja vaivaa. Nyt kesän jälkeen huomaan, että kesätoimittajien kehityksen näkee kaikkein konkreettisimmin heidän kyvyssään otsikoida juttunsa. Jos on ensimmäistä kertaa iltapäivälehdessä töissä, meidän otsikointikulttuurimme on varmasti vieras. Siinä voi ottaa nopeasti isoja steppejä eteenpäin – toisaalta myös kokeneemmat toimittajamme panostavat koko ajan otsikointinsa kehittämiseen, Saarinen kertoo.

Iltalehden otsikointiprosessissa jutun koostava toimittaja hioo oman näkemyksensä mukaan parhaan mahdollisen otsikon.

– Jos aika sallii, toimittaja pallottelee otsikkoa kollegansa tai uutispäällikön kanssa jo jutun kirjoitusvaiheessa. Usein otsikko menee tällaisenaan läpi. Joskus uutispäälliköllä voi olla vahva näkemys siitä, minkälainen otsikon pitää olla.

– Harvemmin uutispäällikkö kuitenkaan jyrää täysin toimittajan otsikkoa, vaan sitä hiotaan yhteispelillä lopulliseen muotoonsa. Meillä urheiluosastolla käy varsin harvoin niin, että toimittaja ei yhtään tiedä, minkälaisella otsikolla hänen juttunsa menee julki. Toki pienempää hiomista uutispäällikkö tekee usein omin päin, Saarinen kertoo.


– Monipuolisuus ja vaihtelu ovat valttia otsikoinnissa.
Toki meillä on vahva tuntuma siitä, millainen otsikkotyyli
toimii todennäköisimmin, kertoo Iltalehden urheilun
uutispäällikkö Markku Saarinen.
Kuva: Inkeri Soveri, Iltalehti.

Otsikointi on tiimityötä

IL Urheilun kilpailijan IS Urheilun verkko-otsikoinnin prosessi on myös tiimityötä. Useampi silmäpari löytää tuoreempia kulmia otsikkoon. Useammat aivot myös kiteyttävät paremmin sen, mikä sisällössä on oleellista ja ennen kaikkea yleisöä kiinnostavaa. Jutun kirjoittanut toimittaja tekee otsikkoehdotuksen tai mieluummin useampia.

– Aina, kun toimittaja haastaa itsensä tekemään otsikon useammasta eri kulmasta, on mahdollisuus oppia otsikoinnin taidosta jotakin uutta, IS Urheilun uutispäällikkö Rami Tuisku kertoo.

Tämän jälkeen urheilutoimituksen julkaisuvuorossa oleva toimittaja tai uutispäällikkö tutkii ehdotusta. Jos on tarvetta, he voivat tehdä uusia otsikkoehdotuksia.

– Kun toimittaja keskustelee eri otsikkoehdotuksista kollegan kanssa pari minuuttia, paranee jutun ”veto” yleensä kymmeniä prosentteja, Tuisku valottaa.

Juttu siis käytännössä elää ja kuolee otsikkonsa mukana. Jos otsikko ei houkuta lukemaan, sitä muokataan. IS Urheilussa yksittäisen jutun kohdalla voidaan kehittää nopeastikin uusi otsikko, jolla juttu julkaistaan tai käyttää A/B-testausta.


– Otsikointi on toimittajan keskeinen osaamisalue nykyään.
Olipa verkossa kyse tekstistä, podcastista tai videosisällöstä,
niin otsikko on se asia, jolla juttu myydään yleisölle, sanoo
IS Urheilun uutispäällikkö Rami Tuisku.
Kuva: Pete Aarre-Ahtio, Ilta-Sanomat
.

Lue lisää Markku Saarisen ja Rami Tuiskun ajatuksista uusimmasta Fair Play -lehdestä: Fair Play -lehti 3/2020.


   
Urheilutoimittajain Liitto
«  Lokakuu   »
Ma Ti Ke To Pe La Su
 
 
 Tapahtuma
 
 Koulutus
 
 Kokous
 
 Ilmoittautuminen
 
 Hakuaika
 
 Fair Play -lehti
Kategoriat