Räiskintää vai tulevaisuuden kuninkuuslaji
4.5.2018 9:05 Uutiset / Oulun Seudun Urheilutoimittajat

SuperJymyn Niklas Pehkonen (oik.) ja Herculeksen edustajat kävivät näyttämässä OSUTin jäsenille käytännön tasolla, että mitä on e-urheilu.

Pimeässä huoneessa pelataan tietokoneella, näyttää helpolle, eikä liity urheiluun millään tavalla. Nämä ovat e-urheiluvalmentaja Niklas Pehkosen mukaan tyypillisimmät ennakkoluulot e-urheilua kohtaan.

Kaksi kertaa olympialaisissakin näytöslajina ollut e-sports kamppailee jostain syystä edelleen uskottavuusongelmien kanssa. Ei pitäisi, sillä pelaaminen on kova fyysinen suoritus, kovimmat ammattilaiset pääsevät huippuansioille ja lajia säädellään monin tavoin.

- ”Allu” on Suomen tunnetuin Counter Striken pelaaja. ”Matubaman” on kansainvälisesti miljoonia euroja voittanut suomalainen pelaaja. Myös ”Aune” tunnetaan hyvin.

SuperJymyn e-urheiluvalmentaja Niklas Pehkosen mukaan e-urheilussa jokaisella pelaajalla on alusta lähtien oma nimimerkki, jolla pelaajat ovat mukana. Pelaajia ei niinkään tunneta omilla nimillään.

Nimimerkit ja pelaajat niiden takana puhuttivat Oulun Seudun Urheilutoimittajia. Osutin kevätkokouksen yhteydessä perehdyttiin e-urheiluun ja pähkäiltiin edelleen vastausta, onko se oikeaa urheilua. Lajin ympärillä käydään nyt samaa keskustelua, kuin mitä on käyty aikoinaan moottoriurheilun tai vaikkapa lumilautailun suhteen.

E-urheilu on virtuaalimaailmassa tapahtuvaa kilpailua. Varsinaisesti urheiluna siitä alettiin puhua 2010-luvulla. Turnauksia on ollut jo 1990-luvulta lähtien. Tässä kohti moni ryhtyy muistelemaan omaa pelihistoriaansa ja kotiin hankittua Commodore-tietokonetta. Jotkut intoutuvat nostalgisiksi ja palaavat varhaisten tv-pelien äärelle. Näillä ei kuitenkaan ole minkäänlaista yhtymäkohtaa nykyisenlaisen pelaamisen kanssa. Elektronisesta pelaamisesta puhutaan silloin, kun pelataan tietokoneen pyörittämää peliä, mobiilipeliä tai erilaisilla pelikonsoleilla pelattavia pelejä.

Lajista saadaan vähitellen lisää tietoa. Sipseillä ja energiajuomilla ei todellisessa e-pelaamisessa pitkälle pötkitä. Aloittelijalla pelitilanteessa syke voi kohota 160:aan ja kokeneellakin pelaajalla syke voi olla 120. Pelaaminen kysyy siis hyvää fyysistä kuntoa.

- Yleisesti puhutaan paljon ongelmapelaamisesta. Siitä, että lapsi pelaa paljon. Jotenkin ei haluta ymmärtää, kuinka vaativa fyysinen laji e-urheilu on, sanoo Niklas Pehkonen.

Lajin parissa viihtyy valtava määrä ihmisiä. Maassamme on yli 400 000 elektronisesta urheilusta kiinnostunutta ja laji onkin toiseksi suosituin jääkiekon jälkeen. Kiinnostuneiden määrä on tuplaantunut parissa vuodessa.

Kiinnostusta lisää varmasti osaltaan lajin parissa liikkuvat palkkiot. Kansainvälisesti parhaimmilla pelaajilla tulot liikkuvat vuosittain miljoonissa. Suomalaiset huiput voivat tienata kymmeniä tuhansia euroja kuukaudessa. Pehkosen mukaan eräskin yhdysvaltalaispelaaja tienaa parhaillaan puoli miljoonaa dollaria kuukaudessa. Isoja rahoja siis jaetaan. Yhdysvalloissa järjestetyssä kansainvälisessä turnauksessa palkkiona oli 30 miljoonaa dollaria. Suomessa verottaja kohtelee elektronista urheilua kuten muutakin urheilua.

Maailmantason huippupelaajia on Suomessa tällä hetkellä yli 10. Lisäksi maassamme on useita joukkueita, jotka pelaavat huipulla ja saavat siitä palkkaa. Niklas Pehkosen mukaan puhutaan käytännössä noin 30 nimestä, jotka tienaavat pelaamisella hyvin ja menestyvät kansainvälisesti.

Pelaamisesta on monenlaista hyötyä

Suomessa suosituin peli on Counter Strike. E-urheilun valmentaja luonnehtii peliä ihmisen silmin kuvatuksi strategiseksi ammuntapeliksi.

Maailmalla puree parhaiten League of Legends. Peli, jossa taianomaisilla keinoilla pelataan viidellä viittä vastaan kuvitelmamaailmassa.

Mitä hyötyä näiden pelien pelaamisesta voi olla ja kenellä on mahdollisuus lyödä pelimaailmassa läpi?

Valtaosa pelaajista on nuoria. Niklas Pehkonen puhuu tietokonesukupolvesta, johon hän laskee kuuluvaksi 10-30 –vuotiaat. Pelimaailman huipulla olevat ovat iältään 19-27 –vuotiaita. Ammattilaispelaajaksi tullaan kovan treenaamisen tuloksena. Mukaan tarvitaan oikeaa asennetta sekä kykyä keskittyä oikeisiin asioihin. Niitä ovat liikunta, uni ja ruokavalio. Pelaamisen tehokkuus häviää, jos näiden välillä ei ole tasapainoa.

Pelaaminen on pelastanut nuoria myös syrjäytymiseltä. Peliverkostojen kautta nuori voi oppia sosiaalisia taitoja. Nuori löytää seuraa ja pääsee elämään kiinni.

Lisäksi englannin kieli kehittyy ja se avaa osaltaan ovia tulevaisuuteen. Puhumattakaan, että pelaaminen kehittää strategista ajattelua.

Kotona pelaamisen rajoihin on selkeät säännöt.

- Kone on hyvä ottaa pois tuntia ennen nukkumaan menoa. Riippuen minkä ikäinen pelaaja on kyseessä ja kuinka pystyy hallitsemaan unen ja jaksaa mennä kouluun. Nuoren elämässä olisi hyvä olla jotain urheilua tai pientä treeniä, Pehkonen vinkkaa.

Tulevaisuuden olympialaji?

E-urheilu on pariin otteeseen ollut olympialaisten näytöslajina. Niklas Pehkonen on varovaisen toiveikas, voisiko e-urheilu olla virallinen laji ehkä ensi vuosikymmenen aikana. Pariisissakin vuonna 2024 se on mukana näytöslajina. Pohdittavaa lajin ympärillä riittää. Mitkä olisivat olympialaisiin soveltuvat pelit.

- Onko se räiskintää vai autopeli, Pehkonen pohtii.

Laji on myös tarkkaan valvottua sekä säädeltyä ja dopingin suhteen säännöt ovat samat kuin perinteisessä urheilussa.

Online-turnauksissa skannataan pelaajien koneita ettei siellä ole laittomia sovelluksia pelisuoritusta auttamassa. Sovellusten kanssa mennään kissa ja hiiri -leikkiä. Jotkut niitä keksivät ja myyvät kalliilla pois. Varsinaisissa turnauksissa tuomarit valvovat etteivät pelaajat asenna koneilleen mitään laitonta.

Useampi perinteinen urheiluseura on lähtenyt e-urheiluun mukaan. Nykyisellään seurojen kesken käydään jo kovaa kilpailua parhaista pelaajista.

- Kyseessä on globaali laji, mitä pesäpallo ei välttämättä ole, perustelee Sotkamon Jymyn yhteyteen rakennettua elektronisen urheilun joukkuetta SuperJymyä sen valmentaja Niklas Pehkonen.

Teksti: Päivi Annala
Kuvat: Anssi Väisänen


   
Oulun Seudun Urheilutoimittajat
«  Toukokuu   »
Ma Ti Ke To Pe La Su
 
 
 Tapahtuma
 
 Koulutus
 
 Kokous
 
 Ilmoittautuminen
 
 Hakuaika
 
 Fair Play -lehti
Kategoriat