Fair Play -lehti: Kuka hullu uskoo vielä printtilehteen?
8.1.2018 9:10 Uutiset / Urheilutoimittajain Liitto ry

Fair Play -lehti: Kuka hullu uskoo vielä printtilehteen?

Kun kerroimme elokuussa, että perustamme Suomeen uuden urheiluaiheisen viikkolehden, ELMOn, moni kysyi, miten ihmeessä joku hullu uskoo vielä tänä aikana paperilehteen.

Hyvä kysymys.

Urheilulehti, jota teimme yli 15 vuotta, oli A-lehdissä yksi voimakkaimmin digiliiketoimintaan mukaan lähteneistä lehdistä. Satsasimme perinteisen nettisaitin rinnalla videotuotantoon ja uudenlaisiin liiketoimintamalleihin. Digituotteiden mediamyynti ylitti painetun Urheilulehden mediamyynnin, ja vuosimyynti oli parhaimmillaan suurempi kuin painetun Urheilulehden mediamyynti kertaakaan 120 vuoden aikana.

Pienen kuvan rinnalla oli kuitenkin isompi kuva. Siinä kuvassa olivat vierekkäin digitulot ja painetun lehden kaikki tulot, jotka valtaosin koostuivat tilaajatuloista. Vaikka digituloksemme olivat lupaavia, digitulot eivät parhaimmillaankaan päässeet edes 10 prosenttiin painetun lehden kaikista tuloista. Ei prosentteina, ei absoluuttisina euroina, ei katteena.

Joku voi pitää lehden painamista vanhanaikaisena, ja ehkä se voi joku päivä muuttuakin vanhanaikaiseksi. Lehden ja median kannalta oleellista on kuitenkin se, mistä sen tulot tulevat. Kaupallisella medialla kaikki tiet johtavat lopulta siihen, kuinka paljon ketjun toisessa päässä on ihmisiä – lukijoita ja katsojia.

Lue lisää Jukka Röngän kolumnista uusimmasta Fair Play -lehdestä: Fair Play -lehti 4/2017.


   
Keski-Suomen Urheilutoimittajat
«  Heinäkuu   »
Ma Ti Ke To Pe La Su
 
 Tapahtuma
 
 Koulutus
 
 Kokous
 
 Ilmoittautuminen
 
 Hakuaika
 
 Fair Play -lehti