Urheilubisnes vaatii ammattimaisuutta
22.4.2015 15:13 Uutiset / Helsingin Urheilutoimittajat

Urheilubisnes vaatii ammattimaisuutta

Kuva yllä: HJK:n markkinointijohtaja Sari Mikkonen-Mannila oli HUT:n lounasvieraana 21. huhtikuuta. HUT:n puheenjohtaja Matti Hannula luovutti vieraalle kiitokseksi Marja Kurjen huivin. Huivissa oli HJK:n värit.
 
Kuva oikealla: Jos sama ihminen myy yrityskumppanuudet, pumppaa pallot ja painaa pelipaidat, bisnes ei voi kasvaa, HJK:n markkinointijohtaja Sari Mikkonen-Mannila korosti HUT:n lounastilaisuudessa.

Jos puheensorinasta pystyi jotain päättelemään, jalkapallon Veikkausliigan tila herätti laajaa mielipiteiden vaihtoa HUT:n lounastilaisuudessa 21. huhtikuuta. Vieraana Mamma Rosan herkkujen äärellä oli HJK:n markkinointijohtaja Sari Mikkonen-Mannila.

HJK sai tammikuussa Urheilugaalassa palkinnon markkinointityöstään, ja Mikkonen-Mannila on ollut toteuttamassa työtä kolme vuotta. Ennen HJK:ta hän työskenteli mainosalalla, ja suomalaiset brändit tulivat tutuksi. 

Mikkonen-Mannila kertoi havainneensa urheilubisneksessä, miten vähän suomalaisessa urheilussa on ammattimaisia organisaatioita.

- Jos sama ihminen myy yrityskumppanuudet, pumppaa pallot ja painaa pelipaidat, bisnes ei voi kasvaa, Mikkonen-Mannila korosti.

Brändi läpi koko organisaatiossa

Oma haasteensa on myös osittain vapaaehtoispohjalta hoidettavan työn johtaminen.

- Meneekö HJK-brändi läpi järjestysmiestasolle asti? Jos jollain on huono päivä ja hän pamputtaa lasta, se on HJK:n vika, Mikkonen-Mannila muistutti seuran vastuusta.

HJK:ssa pelaajaresurssien lisäksi myös seurajohdon resurssit ovat monella tapaa omassa kastissaan kotimaisessa vertailussa. HJK haluaakin tavoittaa toiminnallaan Pohjoismaiden huippuseurojen tason.

- Katsojamäärä 4000-5000 katsojaa ei riitä, ja lisäksi haluamme hankkia lisää yrityskumppaneita, Mikkonen-Mannila kertoi.

- Myös juniorivalmennuksen resursseja täytyy lisätä, sanoi Mikkonen-Mannila, joka pelasi itse futista parikymmentä vuotta. Futisperheessä mies pelaa vieläkin, samoin tytär ja poika.

Mikkonen-Mannilalle HJK on henkisesti yksi seura, vaikka pääsarjajoukkue ja junioritoiminta ovatkin erillisiä.

HJK hakee kasvua uusista ideoista

Monet yksilöurheilijat käyvät vetämässä sponsoriyritystensä henkilökunnalle sauvakävelykoulua tai osallistuvat johonkin muuhun yrityksen tapahtumaan pari kertaa vuodessa. HJK:ssa pelaajat ovat pelikauden aikana melkoisen kuormitettuja muutenkin, joten heidän hyödyntämisensä on melko vähäistä. Mikkonen-Mannilan mukaan pelaajat voivat kuitenkin esimerkiksi piipahtaa yritystapahtumassa, jossa firman väki tekee kuntotestejä Sonera-stadionilla.

Monissa yrityksissä urheilusponsorointi on pienessä roolissa, eikä siihen ole oikein asiantuntemusta. Mikkonen-Mannilan mukaan seurojen tai urheilujärjestöjen yleisemmin kannattaisi tarjota apuaan yrityksille siinä, miten yritysyhteistyö voisi muuttua ammattimaisemmaksi.

Kun markkina ei kasva, pitää keksiä jotain muuta.

- Kukaan ei uskonut, että maailman suosituin joukkue FC Barcelona voisi tulla Suomeen, Mikkonen-Mannila kertoi projektista, jossa HJK kohtasi viime kesänä Barcelonan Olympiastadionilla.

Uutta ajattelua on myös se, että jos resurssit eivät riitä eurooppalaisiin huippupelaajiin, hankitaan pelaajia Japanista.

Oman mausteensa urheilun bisnekseen tuo myös sattuma. Vaikka joukkue olisi kuinka hyvä tahansa, sen menestyminen ei ole taattua. HJK oppi sen kaksi kesää sitten, kun joukkue putosi yllättäen europeleissä virolaiselle Nömme Kaljulle.

- Yhtäkkiä rahantulo loppuu, jos joukkue häviää.

Lähes puolet asiakkaista peruskannattajia

HJK on tutkinut melko tarkkaan yleisöään. Lähes puolet HJK:n asiakkaista, 43 prosenttia, on peruskannattajia, jotka eivät pidä meteliä itsestään, mutta odottavat seuralta hyvää palvelua.

- Kausikortti voi jäädä ostamatta, jos emme esimerkiksi muistuta niistä, markkinointijohtaja kuvasi.

Hänen mukaansa lisää katsojia Veikkausliigan peleihin voisi saada houkuteltua niistä katsojista, jotka käyvät kerran kesässä katsomassa vaikkapa europelin.

Jos halutaan saada mukaan muita kuin futisihmisiä, HJK:n pitää astua ulos perinteisiltä alueiltaan. Sosiaalinen media on siinä arvokas kanava, ja aivan oma maailmansa.

- Tutkimme somea, ja monet jutut ovat lähteneet leviämään siellä. Sillä on valtava taloudellinenkin merkitys. Olimme tutkimuksen mukaan somessa isompia kuin esimerkiksi FC Kööpenhamina.

Myös perinteisessä mediassa HJK haluaa rikkoa rajoja, jotta se tavoittaisi uusia ihmisiä.

- Meidän pitäisi saada juttuja itsestämme muillekin kuin, anteeksi vaan, urheilusivuille, Mikkonen-Mannila sanoi urheilutoimittajille.

Teksti ja kuvat: Kaija Yliniemi


   
Helsingin Urheilutoimittajat
«  Lokakuu   »
Ma Ti Ke To Pe La Su
 
 
 Tapahtuma
 
 Koulutus
 
 Kokous
 
 Ilmoittautuminen
 
 Hakuaika
 
 Fair Play -lehti
Kategoriat