Fair Play -lehti: Urheilijoista uutistoimistoiksi
20.2.2018 9:46 Uutiset / Urheilutoimittajain Liitto ry

Fair Play -lehti: Urheilijoista uutistoimistoiksi

Mitä yhteistä on Valtteri Bottaksella, Jari-Matti Latvalalla, Kaisa Mäkäräisellä ja Patrik Laineella? He ovat omien lajiensa suomalaisia huippu-urheilijoita, mutta lisäksi maamme suosituimpia urheilijoita sosiaalisen median kanavissa.

Urheilijat ovat oppineet hyödyntämään julkisuuttaan ja brändiään sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi Mäkäräinen kertoi uransa jatkosta keväällä 2015 omalla Youtube-kanavallaan. Tämä on asettanut haasteita myös toimittajille, jotka eivät aina pääse haastattelemaan urheilijoita – ainakaan heti tämänkaltaisten ulostulojen jälkeen.

– Toimittajien kannattaa ottaa tällaisissa tapauksissa puhelin käteen ja soittaa urheilijalle, digitaalisen markkinoinnin asiantuntija Anu Laitila sisältö- ja some-toimisto Grapevinesta kertoo.

Sponsorit hyödyntävät suosituimpien urheilijoiden näkyvyyttä, sillä esimerkiksi Instagramissa seuraajat kuuluvat monien tuotemerkkien kohderyhmään. Esimerkiksi lumilautailu on laji, jonka urheilijat ovat vahvasti läsnä nimenomaan ”Instassa”.

– Urheilijat hyötyvät sosiaalisesta mediasta kaupallisesti ja saavat erilaisia yhteydenottoja muun muassa mediasta, jos he ovat vahvasti läsnä omissa kanavissaan. Yhteistyösopimuksia on helpompi saada, kun on seuraajia, mutta niiden hankkimiseksi urheilijan täytyy myös tarjota kiinnostavaa sisältöä.

– Monille urheilijoille tulee tuska siitä, mitä sinne someen laittaisi. Urheilija ei aina edes ymmärrä, että moni heille arkinen asia kiinnostaa faneja suunnattomasti.

Lue lisää Anu Laitilan ajatuksista uusimmasta Fair Play -lehdestä: Fair Play -lehti 4/2017.


   
Urheilutoimittajain Liitto
«  Syyskuu   »
Ma Ti Ke To Pe La Su
 
 
 Tapahtuma
 
 Koulutus
 
 Kokous
 
 Ilmoittautuminen
 
 Hakuaika
 
 Fair Play -lehti
Kategoriat