BLOGI: Miten sujuu urheilutoimittajalta sosiaalinen media?
12.3.2015 13:32 Uutiset / Urheilutoimittajain Liitto ry

Miten sujuu urheilutoimittajalta sosiaalinen media?

Maaliskuun puheenaiheisiin nousi DNA:n 6.3. julkaisema some-barometri, jonka mukaan nuorista 40 prosenttia käyttää Instagramia. Ajatelkaa, se on käytännössä puolet alle 25-vuotiaista!

Instagram on siitä mukava, että sen kautta voi jakaa tunnelmia tai tietoa oman harkinnan mukaan. Ja siinä voi seurata juuri sitä, mikä itseä kiinnostaa. Esimerkiksi ampumahiihdon MM-kisojen (klahtibiathlon) tunnelmat välittyvät Instagramissa hienosti.

Toisessa yksilölajissa golfissa esimerkiksi Krista Bakker (krideee_) jakaa kokemuksiaan ja tunnelmiaan Instagramissa. Tällä viikolla hän pelaa Kiinassa naisten Euroopan kiertueeseen kuuluvaa World Ladies Championship -turnausta.

Isoissa ammattilaislajeissa Instagram kuuluu yhtä olennaisena tiedotuksen repertuaariin kuin faksi 1990-luvulla. Seurattavien löytäminen onnistuu hakutoiminnolla helposti. Esimerkiksi Jokereiden Instagram-tili on - yllätys, yllätys - Jokerithc.

DNA:n some-barometrin mukaan Facebook on ylivoimainen ykkönen sosiaalisen median kanavista. Jostain on mieleeni jäänyt, että myös Facebookin suosio olisi kyseenalaistettu. Tuore barometri puhuu toista. Suomalaiset ovat vasta lämpenemässä Facebookillekin!

 

DNA:n some-barometri (sosiaalisen median käyttö, kaikki suomalaiset - suluissa viime vuoden luvut)

Facebook 68 % (67%)
Youtube 61 % (57 %)
Google+ 25 % (19 %)
Blogit 18 % (14 %)
Keskustelupalstat 17 % (17 %)
LinkedIn 16 % (13 %)
Twitter 16 % (12%)
Instagram 15 % (8 %)
Pinterest 9 % (4%)

 

Urheilutoimittajain Liiton viime syksyn koulutusseminaarissa käsiteltiin Twitteriä. Esko Seppänen ja Juha Kanerva kertoivat hyviä kokemuksia ja näkemyksiä Twitterin käytöstä. Kaikki eivät kuitenkaan ole yhtä sanavalmiita, eikä tarvitsekaan. Sosiaaliseen mediaan ei ole yhtä oikeaa lähestymistapaa.

Olin hiljattain kuuntelemassa, kun poliitikkojen ja politiikan toimittajien Twitter-tutkimus julkistettiin. Tutkimuksen päätulos oli, että Twitterissä viestii eliittien eliitti. Miten tuohon tulokseen suhtautuu aloitteleva poliitikko tai politiikan toimittaja? Jos se ”vitteri” on vain eliitille, en halua kuulua siihen? Vaiko niin, että haluan olla mukana, koska sisäänpääsy tähän ”eliittiklubiin” on kuitenkin vain omasta aktiivisuudestani kiinni?

No, yllä olevat prosenttiluvut Twitterin (16%) ja Instagramin (15%) käyttäjistä kertovat, että näillä kanavilla ei tavoiteta koko maailmaa. Toisaalta, juuri Twitter ja Instagram ovat niitä jokaisen ulottuvilla olevia kanavia, joilla maailmasta voi halutessaan saada uutta tietoa.

Kalle Virtapohja

Kirjoittaja on urheilujournalismista väitellyt filosofian tohtori, joka kirjoittaa omaa urheiluaiheista Aamulenkki-blogia osoitteessa http://aamulenkki.blogspot.com.

 

 



   
Urheilutoimittajain Liitto
«  Elokuu   »
Ma Ti Ke To Pe La Su
 
 
 Tapahtuma
 
 Koulutus
 
 Kokous
 
 Ilmoittautuminen
 
 Hakuaika
 
 Fair Play -lehti
Kategoriat